کشور باید به سمت صادرات خدمات فنی و روش های نوین تولید «Virtual Production» در صنعت سینما حرکت کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهور پرس،طی بازدید اقای دکتر یزدانشناس  مدیر کل  دفتر مطالعات و دانش سینمایی وزارت ارشاد اسلامی  سینمایی از موسسه فرهنگی هنری وشرکت دانش بنیان الهام  فیلم به مدیریت فاطمه غفار ی و گفتگویی صمیمی با اقای ابوذر صفاریان، کارگردان سینما، وپایه گذارروش های نوین تولید ویرچوال پرو داکشن در صنعت سینما […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهور پرس،طی بازدید اقای دکتر یزدانشناس  مدیر کل  دفتر مطالعات و دانش سینمایی وزارت ارشاد اسلامی  سینمایی از موسسه فرهنگی هنری وشرکت دانش بنیان الهام  فیلم به مدیریت فاطمه غفار ی و گفتگویی صمیمی با اقای ابوذر صفاریان، کارگردان سینما، وپایه گذارروش های نوین تولید ویرچوال پرو داکشن در صنعت سینما ونیز موضوع تحول در روش‌های تولید فیلم با محوریت فناوری ویرچوال پروداکشن (Virtual Production) مورد بررسی قرار گرفت.nnصفاریان با اشاره به تجربه چندین‌ساله خود در این حوزه گفت:nnحدود ۸ تا ۹ سال است که در این مجموعه با روشی تازه کار می‌کنیم؛ مثل یک آزمایشگاه که در آن انواع روش‌ها را آزموده‌ایم. یکی از پروژه‌های مهم ما، تولید اثر موسی کلیم‌الله با استفاده از فناوری ویرچوال پروداکشن بود. وقتی یک کارگردان این روش را بشناسد، دیگر نه او همان کارگردان سابق است و نه فیلم‌نامه همان فیلم‌نامه پیشین؛ چراکه روش کار کاملاً تغییر می‌کند و نگاه تازه‌ای به سینما شکل می‌گیرد.nnیزدان‌شناس در حاشیه این بازدید با تأکید بر اهمیت پژوهش و شناخت فناوری‌های نوین در سینمای ایران گفت:nnدر هر دوره‌ای با ورود فناوری‌های تازه، مسیر کاری بسیاری از هنرمندان تغییر کرده است. وظیفه ما در بخش پژوهش این است که مسیر آینده سینمای ایران را رصد کنیم و پروژه‌ها را به سمت استفاده از این روش‌ها هدایت کنیم؛ چراکه فناوری‌های نو هزینه تولید را کاهش داده و دایره تخیل فیلم‌ساز را گسترده‌تر می‌کنند.nnوی افزود:nnبا وجود محدودیت‌هایی همچون ممیزی یا تحریم، توانمندی‌های داخلی در حال شناخته شدن است و باید این ظرفیت‌ها را معرفی و حمایت کرد. ممکن است برای افراد به‌صورت شخصی گران تمام شود، اما سازمان می‌تواند با انتشار گزارش‌های سالانه از شرکت‌های فعال، این توانمندی‌ها را به پروژه‌های داخلی و منطقه‌ای معرفی کند.nnصفاریان در ادامه با تأکید بر تجربه عملی مجموعه خود گفت:nnnnمجموعه ما تمام این مراحل را پشت سر گذاشته و به نتایج قابل توجهی رسیده است. در اینجا تکنیک‌ها و تجربه‌های متنوعی به دست آمده و روحیه تیمی و فضای خانوادگی مجموعه باعث پیشرفت شده است. با وجود مشکلاتی که در ساختار حمایتی سینما وجود دارد، ما مسیر خود را ادامه داده‌ایم.nnیزدان‌شناس همچنین بر ظرفیت صادرات خدمات فنی در حوزه سینما تأکید کرد و گفت:nnکشور باید به سمت صادرات خدمات فنی حرکت کند. این خدمات می‌تواند در حوزه ساخت فناوری‌های تولید و جلوه‌های ویژه سینمایی ارائه شود. سازمان موظف است از چنین ظرفیت‌هایی حمایت کند تا هم بازار داخلی تقویت شود و هم بازار کشورهای همسایه در اختیار هنرمندان ایرانی قرار گیرد.nnصفاریان با اشاره به سابقه پیشگامانه خود در سینمای دیجیتال ایران گفت:nnدر سال ۱۳۷۹ نخستین فیلم دیجیتال سینمای ایران را در همین مجموعه تولید کردیم. آن زمان هنوز سینمای دیجیتال در کشور جدی گرفته نمی‌شد. با خلاقیت تیم و همراهی خانم غفاری به‌عنوان تهیه‌کننده، سرمایه گذار ؛ فیلم را با چند دوربین تلویزیونی ساختیم و در پایان از روی مانیتور، با دوربین ۳۵ میلی‌متری فیلم‌برداری کردیم. بعدها فیلم ۲۱ اینچ در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان یکی از آثار شاخص هنر و تجربه شناخته شد. امروز مجموعه ما با بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید می‌تواند پروژه‌هایی با هزینه بسیار پایین تولید کند و حتی توانایی همکاری با دفاتر خارجی در امارات، قطر و سایر کشورها را دارد.nnاو افزود:nnnnاگر سازوکاری ایجاد شود که مجموعه‌هایی مثل ما رسمیت پیدا کنند، می‌توانیم نه تنها تولیدات داخلی را ارتقا دهیم بلکه آثار خود را به پلتفرم‌های بین‌المللی مانند نتفلیکس نیز عرضه کنیم.nnیزدان‌شناس در ادامه گفت:nnاین تجربه‌ها می‌تواند الگویی الهام‌بخش برای سایر گروه‌ها باشد. ما وظیفه داریم از چنین ظرفیت‌هایی حمایت کنیم تا دانش و مهارت فنی در کشور گسترش یابد. هر استودیو موفق می‌تواند الهام‌بخش ده‌ها استودیو دیگر شود.nn

در بخش دیگری از این بازدید، صفاریان به ضرورت آموزش و آگاهی‌رسانی در زمینه ویرچوال پروداکشن اشاره کرد و گفت:بسیاری تصور می‌کنند ویرچوال پروداکشن همان هوش مصنوعی یا صرفاً جلوه‌های ویژه است، درحالی‌که یک تکنیک کاملاً متفاوت است که می‌تواند نگاه هنری فیلم‌ساز را دگرگون کند. باید افراد فنی را که درک هنری ندارند، با این مسیر آشنا کرد و برای آن‌ها کلاس‌ها و سخنرانی‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار نمود تا بدانند سینمای امروز با گذشته تفاوت کرده است.

در بخش دیگری از این بازدید، صفاریان به ضرورت آموزش و آگاهی‌رسانی در زمینه ویرچوال پروداکشن اشاره کرد و گفت:
بسیاری تصور می‌کنند ویرچوال پروداکشن همان هوش مصنوعی یا صرفاً جلوه‌های ویژه است، درحالی‌که یک تکنیک کاملاً متفاوت است که می‌تواند نگاه هنری فیلم‌ساز را دگرگون کند. باید افراد فنی را که درک هنری ندارند، با این مسیر آشنا کرد و برای آن‌ها کلاس‌ها و سخنرانی‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار نمود تا بدانند سینمای امروز با گذشته تفاوت کرده است.

nnوی افزود:nnما با تیمی کوچک،متخصص ، چهار تا پنج نفره و حداکثر ده نفره، می‌توانیم پروژه‌ها را به‌طور کامل مدیریت کنیم. در ویرچوال پروداکشن، همه چیز از نور تا فیلم‌برداری و مدیریت صحنه قابل کنترل است و با ساختاری دقیق و قابل مدیریت پیش می‌رود.nnیزدان‌شناس در پایان این بازدید با اشاره به ضرورت توسعه این دانش گفت:nnباید ورکشاپ‌ها و نشست‌های تخصصی برای آشنایی دانشجویان و فیلم‌سازان جوان با فناوری ویرچوال پروداکشن برگزار شود. همچنین می‌توان با تولید نمونه آثار و دعوت از متخصصان داخلی و خارجی، ظرفیت‌های فنی کشور را به نمایش گذاشت. حتی ساخت فیلمی بلند بر اساس داستان‌های شاهنامه با این روش می‌تواند دستاوردی خیره‌کننده باشد.nn
بازدید حسین یزدان‌شناس از مجموعه کارخانه تولید مجازی فیلم الهام به مدیریت و بنیان گذار تکنولوژی (Virtual Production) در ایران ،و گفتگو با ابوذر صفاریان نشان داد که ورود فناوری‌های نوینی چون ویرچوال پروداکشن نه تنها مسیر تولید سینمای ایران را دگرگون خواهد کرد، بلکه می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات خدمات فنی، آموزش نسل جدید فیلم‌سازان و گسترش سینمای خلاق ایرانی در سطح منطقه و جهان فراهم آورد.

بازدید حسین یزدان‌شناس از مجموعه کارخانه تولید مجازی فیلم الهام به مدیریت فاطمه غفاری؛ بنیان گذار تکنولوژی (Virtual Production) در ایران ،و گفتگو با ابوذر صفاریان نشان داد که ورود فناوری‌های نوینی چون ویرچوال پروداکشن نه تنها مسیر تولید سینمای ایران را دگرگون خواهد کرد، بلکه می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات خدمات فنی، آموزش نسل جدید فیلم‌سازان و گسترش سینمای خلاق ایرانی در سطح منطقه و جهان فراهم آورد.

nn