n
n
وی با اشاره به میانگین راندمان فعلی ۳۹.۷ درصد، افزود براساس هدفگذاری برنامه هفتم توسعه، این رقم تا انتهای برنامه به ۴۴ درصد افزایش مییابد و نیروگاههای جدید نیز با راندمان ۵۵ درصد احداث خواهند شد.
n
n
اعتمادی احداث بخش بخار نیروگاههای سیکلترکیبی را یکی از برنامههای کلیدی برای افزایش راندمان برشمرد و گفت حدود ۵۳۰۰ مگاوات از این بخشها هنوز اجرایی نشده است. احداث هر واحد بخار بین ۳۰ تا ۵۰ ماه زمان نیاز دارد و سرمایهگذاری آن حدود ۲.۵ برابر بخش گاز است. این ظرفیت شامل راهاندازی ۳۳ واحد بخار سیکلترکیبی میشود که با توافقات انجامشده با صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه، امیدواریم تا پایان برنامه هفتم توسعه از آن بهرهبرداری کنیم و بخشی از ناترازی گاز را نیز برطرف سازیم.
n
n
سرپرست شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به فعالیت ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده با راندمان پایین در کشور، بیان کرد برنامهای برای جایگزینی این واحدها با نیروگاههای نوساز به
سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و موافقت اولیه آن گرفته است.
n
n
وی توضیح داد با این اقدام، ۱.۵ تا ۲ برابر راندمان فعلی با همان مصرف سوخت حاصل میشود؛ انرژی مازاد متعلق به نیروگاه خواهد بود و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی محاسبه میگردد. همچنین، میانگین تولید انرژی سه سال گذشته این واحدها ملاک تعیین مازاد برقشان قرار میگیرد.
n
n
اعتمادی تأکید کرد در تلاشیم با احداث واحدهای بخار سیکلترکیبی، بدون مصرف سوخت اضافی، انرژی بیشتری تولید کنیم و با نوسازی نیروگاههای فرسوده نیز راندمان را افزایش دهیم بدون نیاز به سوخت مازاد.
n
n
وی در ادامه از افزایش ۳۰۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاههای حرارتی تا اوج بار سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت براساس برنامهریزیها، این ظرفیت برای تأمین برق پایدار و مطمئن در سال آینده محقق خواهد شد.
n
n
سرپرست شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص نوسازی نیروگاههای فرسوده، افزود با همکاری سازمان برنامه و بودجه، نیروگاههای اولویتدار برای دریافت مصوبه شورای اقتصاد در حال تعیین هستند. در بخش خصوصی، نیروگاه تبریز به عنوان اولین پروژه انتخاب شده و مدل مالی آن نهایی گردیده؛ این پروژه طی روزهای آینده برای تأییدیه بعدی به شورای اقتصاد ارسال میشود.
n
n
اعتمادی در بخش دولتی نیز از پروژه نوسازی
نیروگاه کنگان خبر داد و گفت مدل نهایی با سرمایهگذار تدوین شده و پس از اعلام کتبی پذیرش سرمایهگذاری، به شورای اقتصاد معرفی خواهد شد.
n
n
وی در پایان با اشاره به توان فنی، مهندسی، اجرایی و نیروی انسانی متخصص صنعت نیروگاهی کشور، اعلام کرد اولین واحد توربین ملی کلاس F توسط
گروه مپنا ساخته شده و عملیات اجرایی راهاندازی آن در نیروگاه ری آغاز گردیده است. توربین و ژنراتور وارد سایت شده و ترانس آن نیز در حال ساخت است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0